FAQ
Geen zoekresultaten gevonden.
Allsoft: hoe kan ik inloggen in Allsoft?
U kan vanop eender welke computer/tablet inloggen met google chrome op de volgende link: https://plus.allsoft.be/login/gcoessens9402
Allsoft: waar vind ik de handleiding?
In Allsoft vind u de handleiding terug door op het icoontje van het vraagteken te klikken. Let wel: hier wordt meer info verstrekt dan u daadwerkelijk zal gebruiken.
De basishandleiding om zorgen te plannen of een werklijst op te maken en op te vragen vindt u HIER
De basishandleiding om mobiel te werken (op de baan) met de app Allsoftplus vindt u HIER
De handleiding om mobiel te werken met de AllsoftPlus Mobile App vindt u HIER
Allsoft: waar vind ik mijn prestaties terug?
In Allsoft kan u uw prestaties van de afgelopen week terugvinden in het menu "werklijst opvragen". Na controle van de gegevens door ons team en de eventuele correcties worden deze overgebracht naar het menu "dagstaten"
Allsoft: waar moet ik op letten bij de nieuwe procedure wondzorg?
- Een eenvoudige wondzorg mag niet langer worden gepland dan 21 dagen
- Een complexe wondzorg dient steeds langer dan 21 dagen te lopen, complexe wondzorg korter dan 21 dagen kan niet
- Een eenvoudige wondzorg die uiteindelijk langer zou lopen, wordt vanaf dag 22 complex, niet vroeger.
U voorziet dus eerst een zorgplan eenvoudige wondzorg voor max 21 dagen. U kan later een 2de lijn complexe wondzorg toevoegen met een startdatum vanaf dag 22. - Uw zorgplan dient steeds te worden gekoppeld aan uw wonddossier: zo krijgt u de icoontjes voor opvolging foto of melding steeds op uw werklijst
- U kan bij de opmaak van een zorgplan voor wondzorg uw wonddossier in het zorgplan zelf ook al opmaken door te klikken op veldje "nieuw"
- Het type eenvoudige of complexe in uw zorgplan, dient ook zo te worden gezet in uw wonddossier (zorgplan eenvoudige = wonddossier eenvoudige, zorgplan complex = wonddossier complex)
- De einddatum van de behandeling in uw wonddossier mag maar worden ingevuld indien de behandeling stop is, dus niet invullen bij aanmaak van het dossier.
- Bij een wonde die minstens 6 weken zal lopen dient u steeds een eerste advies te vragen:
- Indien ongeneesbaar schrijft u dit in het wonddossier in veld doelstelling en is er nadien geen advies meer nodig
- Indien geneesbaar schrijft u dit in het wonddossier in veld doelstelling
- Zolang de wonde gunstig evolueert is er geen advies meer nodig
- Bij status quo of verslechtering is er wel verder advies nodig
- De oude benamingen zoals wondzorg wiek, 2 eenvoudige wonden, wondzorg stoma, ulcus, ….) mogen niet meer worden gebruikt
- Enkel voor eenvoudige of complexe wondzorg is een wonddossier nodig; voor verzorging geheelde stoma of toezicht verband zonder wissel is er geen wonddossier nodig.
- De handleiding over de wondzorgprocedure is terug te vinden in Allsoft op > configuratie > gedeelde documenten
Allsoft: waar vind ik meer tips en tricks over Allsoft?
Op onze facebookpagina kunnen onze klanten meer tips & tricks terugvinden.
Allsoft: hoe reken ik de thuishospitalisatie aan?
Patiënten kunnen vanaf 1 juli 2023 hun langdurige intraveneuze antibioticabehandeling of chemotherapie thuis toegediend krijgen.
Concreet kunnen patiënten na 2 behandelingen in het ziekenhuis ervoor kiezen de rest van de behandeling thuis voort te zetten.
Bij de opstart kan je het volgende honorarium aanvragen (1 x per kalenderjaar)
- Opstart thuishospitalisatie
Bij elke behandeling en vervolg behandeling kan je de volgende honoraria aanrekenen:
- Thuishospitalisatie zorgafstemming
- Thuishospitalisatie geneesmiddel (ENKEL voor antitumorale geneesmiddelen). Deze mogen zowel IM, SC of IV zijn.
- Ingeval antibiotica via IM voorzie je geneesmiddel sc,im
- ingeval antibiotica via infuus voorzie je STV-perfusie (een aanvraag STV via Mycarenet is noodzakelijk)
In Allsoft menu "Patiënten" tabblad "documenten" kan je tevens de opvolging van de thuishopitalisatie noteren in een dossier "thuishospitalisatie"
Het riziv heeft naast de wetgeving ook een omzendbrief opgemaakt waarin de verantwoordelijkheden en facturatie gedetailleerd werd beschreven
Om in aanmerking te komen voor thuishospitalisatie dient de patiënt wel ingestapt te zijn in het project "thuishospitalisatie" en dient dit door het ziekenhuis te zijn opgestart en expliciet vermeld/gecommuniceerd aan de thuisverpleegkundige. Het ziekenhuis zal dit ook melden aan de mutualiteit. Ook dient het toe te dienen geneesmiddel te zijn opgenomen in een frequent geüpdate referentielijst. Deze lijst vind u terug in het tabblad "Home Hospitalisation"
Er werd door het Nederlandstalig Platform voor ThuisVerpleegkundigen (NPTV) een Service Level Agreemnet opgemaakt om afspraken vast te leggen tussen de thuisverpleegkundige en het ziekenhuis
Wetgeving: wat met de verplichting om tarieven te afficheren
Wist je dat je als verpleegkundige verplicht bent om je patiënten te informeren over de “financiële gevolgen” van jouw zorg? Je moet hen dus jouw tarieven voor elke soort zorgverstrekking meedelen. Ook moet je hen laten weten of je al dan niet geconventioneerd bent. Die verplichting volgt uit de wet die de rechten van de patiënt bevat.
1. Je moet aan jouw patiënt een correct beeld geven over de totale kostprijs van jouw tussenkomst. De patiënt moet zo zicht krijgen op de honoraria (conventietarieven of andere), maar ook op de remgelden en eventuele supplementen.
2. Het is ook een verplichting die geldt voor elke zorgverstrekking, dus ook voor de prestaties waarvoor geen RIZIV-vergoeding voorzien is.
Om ervoor te zorgen dat je tegemoet komt aan je verplichting, zet je de informatie best op je website en (verplicht vanaf 01/03/2024) hang je die uit in je praktijkkamer, als je die hebt.
Los daarvan voeg je die informatie ook best nog eens toe bij het contract dat je laat ondertekenen wanneer je de patiëntrelatie opstart. Bestaande patiënten bezorg je een informatiebrochure of je neemt de informatie op in een eventuele bevestigingsmail of brief.
Wat is er nieuw vanaf 1 maart 2024?
Om patiënten zo goed mogelijk te kunnen informeren over hun behandeling en hen zo toe te staan om hierover een geïnformeerde beslissing te maken, is het uithangen (afficheren) van de verpleegkundige tarieven in de praktijkruimte verplicht. Deze verplichting geldt voor thuisverpleegkundigen die ook patiënten thuis verzorgen. Zij moeten de affiche (met tarieven categorie 3A) ophangen op een zichtbare plaats.
Hoe pak je dit aan?
VBZV heeft op basis van de modelaffiche van het RIZIV een affiche gemaakt op maat van de leden. Zo kan jij als zorgverlener jouw patiënten gemakkelijk informeren over de kosten van de meest frequente zorgverstrekkingen.
Je vindt deze affiche op onze website terug via deze link
Wetgeving: mag men toezicht medicatie-inname aanrekenen bij alle personen?
De nomenclatuur voorziet dat men enkel toezicht medicatie-inname kan factureren bij psychiatrische patiënten en meer bepaald bij schizofrene of bipolaire stoornis. Patienten die lijden aan dementie, of middelmisbruik kunnen hier dus niet onder vallen.
Wetgeving: waar vind ik alle info met betrekking tot de nomenclatuur en mijn beroep als verpleegkundige?
Het RIZIV heeft een eigen platform voor de thuisverpleegkundige.
Wetgeving: wat is de frequentie om een evaluatie op te maken?
Minimale inhoud | Verstrekkingen type 1: Nomenclatuur per akte (behoudens verstrekkingen ressorterend onder een ander type) + T2 en T7 | Verstrekkingen type 2: Forfaitaire verstrekkingen en wondzorg | Verstrekkingen type 3: Palliatieve verstrekkingen, STVV’s, verpleegkundig consult, diabetesverstrekkingen |
Niveau 1 | - ID rechthebbende | - ID rechthebbende | - ID rechthebbende |
Niveau 2 Planning en evaluatie | - Planning - Evaluatie Minimaal om de twee maanden moeten de relevante elementen van de planning en evaluatie van de verzorging vermeld worden | - Planning - Evaluatie Minimaal om de twee weken moeten de relevante elementen van planning en evaluatie vermeld worden. | - Planning - Evaluatie Minimaal wekelijks moeten de relevante elementen van planning en evaluatie vermeld worden. (deze frequentie geldt niet voor consults en diabetesverstrekkingen aangezien die éénmalig worden verleend of een verslag of een verpleegplan omvatten). |
Niveau 3 Bijkomende specifieke inhoud in functie van de verstrekking | Zie specifieke richtlijnen nomenclatuur | Zie specifieke richtlijnen nomenclatuur |
Wetgeving: toedienen vaccins
Sinds 2016 mogen verpleegkundigen vaccins toedienen en kan dit ook worden gefactureerd. Je bent best wel goed op de hoogte over het toedienen van vaccinaties en reanimatierichtlijnen.
Sinds 21 september 2021 krijgen de verpleegkundigen nu ook toegang tot Vaccinnet.be. Door aan te sluiten bij onze groepering krijgt u toegang via ItsMe of e-Id. U dient dit wel even te melden.
Sinds 01 oktober 2023 is er een aparte code voorzien voor het toedienen van een griepvaccin of een covidvaccin in Allsoft.
Sinds september 2024 is er een verduidelijking gekomen vanuit het riziv:
De toediening van vaccins is een B1-handeling, d.w.z. dat er geen voorschrift van een arts nodig is voor de toediening van een Covid- of griepvaccin.
Voor de toediening van andere vaccins is wel een voorschrift van een arts nodig.
De registratie in Vaccinnet+ gebeurt door de verpleegkundige die het vaccin heeft toegediend.
Wetgeving: op welke premies heb ik recht als thuisverpleegkundige?
Elke verpleegkundige kan recht hebben op bepaalde premies. Wat de voorwaarden zijn en hoe u deze dient aan te vragen kan u hieronder ontdekken
Wetgeving: waar vind ik de documenten die ik veel gebruik?
Wetgeving: hoe pas ik de juiste Katz-schaal toe voor een toilet?
Wetgeving: wat moet ik doen met mijn medisch afval?
Elke zorgverstrekker is verplicht om jaarlijks een attest te kunnen voorleggen aan de Openbare Vlaamse Afval Maatschappij (OVAM) van de verwijdering en verwerking van zijn medisch risico-afval. Het simpelweg afvoeren naar een plaatselijk containerpark is niet toegelaten voor dit type afval en is enkel voorzien voor particulieren. Onze klanten kunnen hun medisch risico-afval afzetten bij onze firma of dit kan 1 maal per jaar worden afgehaald. Hiervoor voorzien wij specifieke recipiënten (wiva-vat 60 liter).
Wetgeving: welke zorgen worden bovenop een forfait uitbetaald?
Voor patiënten waar hygiënische verzorging wordt toegediend en die in een forfaitair honorarium vallen bepaalde zorgen in dit forfait.
Andere zorgen worden echter bovenop dit forfait uitbetaald:
- supplement wondzorg
- STV: perfusie (infuus, pijnpomp, ...)
- STV parenterale voeding TPN
- aanbrengen verblijfscatheter (spoelen port-a-cath)
- verwijderen verblijfscatheter (afschakelen infusor chemo)
- vervangen suprapubische sonde
- Toedienen griepvaccin of toedienen covid-vaccin
Wetgeving: welke zorgen worden niet uitbetaald in combinatie met een andere zorg?
Bepaalde nomenclatuurzorgen worden in combinatie met een andere zorg niet uitbetaald:
- Compressieverband
- Steunkousen
- Aanbrengen zalf
- Oogdruppels
Let op: als deze zorgen alleenstaand worden toegediend, wordt de vergoeding uitbetaald.
Bijvoorbeeld:
In de voormiddag inspuiting en steunkousen; enkel de inspuiting wordt uitbetaald
In de avond steunkousen; de steunkousen worden uitbetaald